גם השנה מעין היצירה של הקולנוע הישראלי שופע רגעים קולנועיים בלתי נשכחים. יוצרי הסרטים מגלמים את שיא היצירה הישראלית הנולדת מתוך פצעי המציאות המטלטלת בארץ אך נוגעת באמיתות אנושיות אוניברסליות. השורה הראשונה של היצירה הקולנועית הישראלית משלבת בימאים מנוסים יותר הממשיכים במסעות יצירתם לצד יוצרים צעירים המגבשים את זהותם ומביאים זוויות נוספות לחוויית החיים בכלל ובישראל הבוערת בפרט. הסרטים המוצגים השנה בתכנית מציגים לראשונה על המסך דמויות בלתי נשכחות המביאות את סיפורן בכנות, בעוצמה, בכאב ולעיתים גם באכזריות.

סרט הפתיחה של פסטיבל קולנוע דרום 2016 הוא הסרט "אבינו" של הבימאי מני יעיש. לאחר שפתח את קולנוע דרום 2012 עם סרטו עטור הפרסים "המשגיחים", חוזר יעיש עם סרט שני משמעותי ועוצמתי לא פחות. "אבינו" הוא סרט פעולה מרהיב שבמרכזו דמותו המיתולוגית של עובדיה רחמים (מוריס כהן) העובד כמאבטח במועדון הזמר המזרחי "שמיים". רחמים נקרע בין שאיפתו להיות אבא לבין נאמנותו לחבריו. מני יעיש מנגן בסרט בין רבדי משמעות שונים ומביא סרט שכולו ישראליות, כולו אקשן והוא טבוע בשאלות מעמיקות על אמונה ושייכות.

סרט הנעילה של הפסטיבל הוא סרטו של ערן קולירין "מעבר להרים והגבעות" המגיע אלינו היישר מתכנית "מבט מסוים" היוקרתית בפסטיבל קאן. קולירין ברגישותו הזכורה מסרטים הקודמים ("ביקור התזמורת", "ההתחלפות") מספר את סיפורה של משפחה הנקלעת בעל כורחה למשבר עמוק במציאות הישראלית הבלתי אפשרית.

עוד השנה בפסטיבל בהקרנות טרום בכורה בתכנית הקולנוע הישראלי סרטו הראשון של יניב ברמן "מדינת הגמדים". במרכז הסרט חבורת ילדים המקימה מחנה סודי בשטחו של בסיס צבאי נטוש. כשפורצת מלחמה האבות נשלחים לחזית והאימהות צמודות לדיווחי החדשות. הילדים מוצאים את עצמם כמעט ללא השגחה ונקלעים למציאות בה לא ברור מי הם הטורפים ומי הם הניצודים. ברמן משרטט דיוקן חברתי מטריד ביותר המעלה שאלות וספקות ולא מפחד לגעת במקומות הרגישים.

"בחדרי הבית", סרטו של הבימאי, התסריטאי וחוקר הקולנוע איתן גרין, מביא את סיפורו של אברם, קבלן בניין ירושלמי שהחליט לעשות מעשה ולהתקדם בחיים. הוא לוקח על עצמו עבודות גדולות ואף מעביר את משפחתו: בנו, ואשתו, לבית גדול ומפואר יותר. על בית זה גאוותו. אבל הסיכון הכספי הופך לאסון. במציאות כלכלית אין לאברם באמת סיכוי. סרטם הראשון באורך מלא של ארז מזרחי וסהר שביט הוא הסרט "הלומים". הסרט עוסק בהתפוררות של משפחה קטנה בעקבות תופעת הלם קרב ממנה סובל אבי המשפחה, מנשה, המבין שהוא לעולם לא יהיה האדם שהיה לפני המלחמה. זהו סרט תקופתי המתרחש בחודשים שלפני מלחמת יום כיפור ובכך חוזר לטראומה הקולקטיבית הישראלית, ומציף שאלות הרלוונטיות גם היום.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————