תחרות קולנוע דרום החדש

 

זו השנה השביעית בה מציג פסטיבל קולנוע דרום, במסגרת התחרות המסורתית, את סרטי הבוגרים שנוצרו במחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר. כמו תמיד, מדובר בקולנוע מסקרן ומרתק שצומח בדרום על קו הגבול החדש בין עזה לשדרות. התחרות מהווה קרש קפיצה ונקודת חיבור, עבור יוצרים צעירים בתחילת דרכם אל העולם המקצועי בישראל ומחוצה לו. "בוגרי הפסטיבל" הזוכים מידי שנה בתחרות המתקיימת במסגרת הפסטיבל זוכים לאחר מכן לתהודה ופרסים בארץ  ובעולם.

 

רשימת הזוכים – תחרות קולנוע דרום החדש 2008:

 

פרס הסרט המצטיין - ע"ש מיקה אילון ובשיתוף הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו
יום אחרון
יבגני גרצנשטיין
נימוקי השופטים: "החוויה הקולנועית המשמעותית והחזקה ביותר הייתה בסרט יום אחרון דרך סיפור פשוט וקטן העוסק ביום האחרון של משפחה ברוסיה לפני עלייתם לארץ ישראל. הצליח הבמאי לעסוק בנושאים אוניברסאליים וישראליים כגון הגירה, אנטישמיות וזרות וכל זאת בדרך אנושית, מעמיקה ובוגרת. כל מרכיבי הסרט, מבנה הסצנות, המוטיבציה של הדמויות, היחסים ביניהן, התקדמות העלילה טופלו בעדינות ובמקצועיות. לתחושתנו, הבמאי הפגין בשלות ושליטה הראויים לסרט באורך מלא שלא היינו מהססים להפקידו בידיו". 

 

פרס החוויה הישראלית - בחסות "קשת"
אדומים- כרוניקה של מאבק
מורן וויספיש ואסף בן דוד
נימוקי השופטים: "דרך סיפור הריסתו של אולם כדורסל הצליחו זוג הבמאים לתפוס את התערערותה של קהילה וכן את מאפייני דמות האוהד. הבמאים הצליחו לייצר נקודת מבט מקומית הנוגעת בערכים אוניברסאליים כמו נאמנות מסורת מקום וזהות. סרט קצבי ואנרגטי שערוך להפליא והצליח לתפוס את הצופה לתוך עולמן הפנימי של הדמויות והסיטואציות מבלי לאבד את הריחוק והאירוניה".

 

פרס הפורמט הטלוויזיוני
מעלה אבק
ישי שפירא ונרי סער
נימוקי השופטים: "הרגשנו כי מעלה אבק הוא הפורמט הטלוויזיוני המפותח ביותר מבין אלה שראינו ובעל הסיכויים הגבוהים ביותר להפוך להיות פרק ראשון בסדרת טלוויזיה עתידית. תוך כדי שיקוף הפוליטיקה האבסורדית בעיירה קטנה וזניחה השופכת אור על המציאות הישראלית בכלל".

 

 פרס הצילום - בחסות קרן התרבות אמריקה – ישראל
יהיה בסדר
עמרי אלוני
נימוקי השופטים: "יהיה בסדר הוא סרט מעורר הזדהות שעוסק בקליטתה של ילדה שמגיעה ממוסקבה הגדולה לעיירת פיתוח, מן סיפור אגדה הפוך בו סינדרלה נזרקת לרפת. הרגשנו שעמרי אלוני הצליח בבחירת זוויות הצילום והתאורה להעשיר את הסיפור ולייצר עולם קסום ונוגע מבלי לאבד את תחושת הריאליזם ההכרחית כל כך לסרט הזה".

 

 פרס ההפקה - בחסות סינמטק שדרות
18 ק"מ
אבי לוי, רייצ'ל גואי.
נימוקי השופטים: "18 ק"מ הוא סרט רחב יריעה המגולל את סיפורם של מספר דמויות החיות בשדרות, סרט העוסק במהות של הישראליות באופן כמעט אכזרי. הבמאי מצליח להשתלט על מגוון עצום של סיפורים וקולות ולבנות מכולם מארג אנושי פלורליסטי ולסחוף את הצופה באופן מפתיע ולא צפוי להזדהות רגשית עמוקה ביותר, כמעט מזעזעת. הפקה יומרנית , אמיצה וראויה להערכה רבה".

 

פרס הארט  - בחסות אגודת הסטודנטים במכללת ספיר
סאלם דוד
מירב זילברג
נימוקי השופטים: "סאלם,דוד מבוסס על רעיון מבריק על שני שחקנים המשחקים דמויות מקבילות בעולמות בלתי ניתנים למפגש. העיצוב האמנותי של הסרט יוצר במינימום נגיעות עדינות ופרטים קטנים עולם מוכר וזר בו זמנית. בו הגבולות בין צחוק לעצב עמוק של אבדן אינם ברורים ומובנים מאליהם. קומדיה סהרורית מחכימה והכי חשוב מהנה".

 

פרס עיצוב הפסקול
18 ק"מ
נוגה פיש
נימוקי השופטים: "המוזיקה בסרט משקפת מימד בין תרבויות ומקיימת עולמות כפי שניתן לחוש בצורה מופתית בסצנת הסיום של  18 ק"מ. בכללותו, מתאר הסרט בצורה כואבת את המציאות המורכבת בה אנו חיים. מימד הקול מורכב ממילוי עדין ומידתי בפוליס ואווירות ותומך בריאליזם העלילתי שלו. השימוש הרגיש במוזיקה תומך במימד הרגש. הסרט יוצר סינרגיה אמיתית בין שני המימדים תמונה וקול היוצרים את הפלא הנקרא קולנוע".

 

פרס ציון לשבח – עיצוב פסקול
צלקות
אלמוג קציר
נימוקי השופטים: "האיחוד בין המדיה לסאונד בסרט משקפת ומחדדת את תחושת הבדידות והבלבול בעיר הגדולה".

 

פרס ציון לשבח – עיצוב פסקול
צלקות
אלמוג קציר
נימוקי השופטים: "האיחוד בין המדיה לסאונד בסרט משקפת ומחדדת את תחושת הבדידות והבלבול בעיר הגדולה".

 

פרס העריכה
אדומים- כרוניקה של מאבק
אופיר ראול גרייצר
נימוקי השופטים: "עריכה יותר מהכול היא בחירה בין אפשרויות. סרט נכתב שלוש פעמים בתסריט, בצילומים ובעריכה, זה המקרה שהכתיבה הטובה ביותר נעשתה בחדר העריכה על ידי העורך".


הפרסים מוענקים בתמיכת המועצה הישראלית לקולנוע, קשת, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, קרן התרבות אמריקה-ישראל ואגודת הסטודנטים במכללת ספיר.