פאנלום
 

אנל בנושא “טלוויזיה רב תרבותיות“
באחד המחקרים החשובים שנעשו לפני מספר שנים בחנה הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו את הייצוג הטלוויזיוני של קבוצות שונות בחברה הישראלית והגיעה למסקנה שקיים חוסר איזון בייצוג הקבוצות השונות בחברה הישראלית. עם זאת, ניתן לראות בשנים האחרונות ניסיונות להציג את ה"אחרים“ בסדרות כמו “במרחק נגיעה”, “מעורב ירושלמי” ו”אמאל’ה”.
על פי המחקר הקבוצה הסובלת מהייצוג הבעייתי ביותר בטלוויזיה היא הערבים. בהקשר זה עומדת “קשת“ לשדר בקרוב במרכז הפריים טיים סדרה חדשה ונועזת בשם ארץ אבות, שנכתבה על ידי סייד קשוע, העוסקת רובה ככולה בערבים ישראלים והמפגש שלהם עם החברה הישראלית. האם סדרה זו מציגה שינוי אמיתי שחל בטלוויזיה הישראלית? האם באמת אנו זוכים לראות כאן “רב תרבותיות“? בשאלות אלו, ובשאלות נוספות, נדון בפאנל שיתקיים אחרי צפייה בפרק הראשון בסדרה.
בהנחיית איתי חרל"פ.
משתתפים: אודי ליאון, סייד קשוע, קובי אריאלי.
6.6, יום ד', 11:00, אולם 1.


 

פאנל “אימת הקאסם או אימת התקשורת?“
פאנל זה יעסוק בייצוג התקשורתי בעיתונות הכתובה, ברדיו ובטלוויזיה של העיר שדרות ושל ערי פיתוח נוספות. אין ספק כי האופן בו מוצגת שדרות וערי פיתוח אחרות בתקשורת משפיע מאוד על התנהלותה של העיר ועל כיווני התפתחותה בעתיד. בעולם של שיווק, האופן בו משווקת העיר בתקשורת פוגע בה באופן קשה - האם יש לעוסקים בתקשורת מודעות מספקת לאופן בו הם מציגים את הדברים ולמידת השפעתם? האם התקשורת מסקרת בערי הפיתוח רק אירועים המשרתים את חיזוק הדימוי הסטריאוטיפי שלהן? מדוע הדיווחים רובם מתמקדים בחולשה? מה מאיים יותר על שדרות הקאסמים או הדימוי התקשורתי השלילי? על שאלות אלו ועוד נדון בפאנל וננסה למצוא להן תשובות.
בהנחיית זוהר אביטן.
משתתפים: שלמה ואזנה, ענת סרגוסטי, אלברט גבאי, אורי גבאי.
6.6, יום ד', 19:00, אולם 2.



דיון בנושא “יוצר את עולמו“
פרויקט עוטף עזה – שלושה סרטים על המקום בו אנו חיים מציג סרטים המשמיעים קול ייחודי הבא מן הדרום ומאפשר לנו להציץ פנימה אל הסיפורים הקטנים של אלו החיים על קו הגבול. הדיון “יוצר את עולמו“, יעסוק בקולנוע מנקודת מבט אישית, בו היוצרים מספרים על העולם נשוא יצירתם.  
בהנחיית זיו נווה- מנכ”לית קרן גשר לקולנוע רב תרבותי .
משתתפים: לינה צ'פלין, נחום לנדאו, מיכל לביא, אלון אלשייך, יוליה מיכין גינזבורג.
6.6, יום ד', 20:30, אולם 1.

 
סדנאות
  בניית תוכנית בידור לילית סדנת אמן עם רן תלם
רן תלם, סטנדאפיסט, מגיש, עורך תוכן ומפתח תוכניות. בשנים האחרונות כיהן בין השאר כמנהל פיתוח התוכניות של זכיינית ערוץ 2 קשת, וסמנכ"ל הפיתוח של אולפני הרצלייה.
כיום עורך רן תלם את תוכנית הבידור הלילית מועדון לילה המשודרת בסופי השבוע בקשת זו עונתה השנייה, ומופיע לעיתים כדמויות שונות במערכוני התוכנית. התוכנית מערבת בין ז'אנר תוכניות האירוח הלילי (מארחת שני סלבריטאים בכל תוכנית) ובין פאנל סאטירי של מגישים קבועים (בהם ארז טל – מנחה התוכנית, מיה דגן, עופר שכטר, רמי הויברגר, שלום אסייג, אורי גוטליב ושי גולדשטיין) ומשולבות בה פינות קבועות ומערכונים.
במסגרת סדנת הפסטיבל יעביר רן תלם סדנת אמן בנושא פיתוח ועריכת התוכנית מועדון לילה באווירה קלילה ומשעשעת תוך שילוב מעשי של סטודנטים ודוגמאות מתוכניות בידור והומור נוספות. תנחה את הסדנה ענת ענבר, רכזת מסלול טלוויזיה במכללת ספיר.
3.6, יום א', 14:00, המרכז לאומניות הבמה.

סדנת פיצ'ינג
מטרת הסדנא להעניק הזדמנות ליוצרים בראשית דרכם, לחוות תהליך הצגת סרט בפני קרנות, גופי שידור ומפיקים בכירים ולסייע להם בהיכרות עם נציגי הגופים והתעשייה.
פרויקט משותף לפורום היוצרים הדוקומנטאריים קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, פסטיבל קולנוע דרום, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, ופסטיבל ניון. ביוזמת ובהפקת אסנת טרבלסי.
היוצרים המשתתפים הינם סטודנטים העומדים בפני יצירת סרט הגמר שלהם, ממגוון בתי הספר לקולנוע בישראל.
4.6, יום ב' 12:00, משכן אמניות הבמה.


 

 

 סדנת הלחנה וביצוע מוסיקה מול תמונה
במסגרת הסדנא תתבצע הקלטת מוסיקה מול תמונה בזמן אמת, בגרסאות שונות של תזמור והלחנה. הסדנא תחשוף למשתתפיה את שיטות ההלחנה של מוסיקה מול תמונה ואת הדיאלוג בין מלחין לבין האנסמבל המבצע. במהלך הסדנא תולחן מוזיקה תוך התייחסות לקטעים מתוך הסרט ה”איש עם מצלמת הקולנוע” - דז’יגה ורטוב.

הלחנה- בוריס מלקובסקי
ביצוע- בובה מייסס באנד
6.6, יום ד' 12:00, המרכז לאומניות הבמה.

 
סשנים
 

ארבעה מפגשים אינטימיים מיוחדים סביב נושאים שונים. תחת כיפת השמיים וסביב למדורה הבוערת יתכנסו אומנים מתחומים שונים לדון בסוגיות אסתטיות, פילוסופיות, היסטוריות ואקטואליות. בעזרת דיון מעמיק בטקסטים תרבותיים מתחומים שונים: קולנוע, שירה, פרוזה ומוסיקה, יתחיל מסע פרשני רווי רגש ואינטלקט שסופו אינו ידוע. המשתתפים מוזמנים להביא איתם כלי נגינה, תה משובח וטקסטים אהובים, יחד נתחבר לאזור הדמדומים שבין הטבע לתרבות.

 





 

על ייצוג העוול במצב חירום

אריאל סיפל וארז פרי
“רעב וכועס ידעתי כי שום דבר בעולם לא יגרום לי להתאבד. דווקא אז התחלתי להבין את מהות יצר ההישרדות האדיר – אותה המעלה שבה ניחן אדם בדרגה הגבוהה ביותר. ראיתי כיצד עונו הסוסים שלנו ומתו [...] ואף-על-פי שכל אלה ניתכו עליהם פי אלף פחות מאשר על בני-האדם, הם מתו לפני בני-האדם. כך הבנתי את החשוב מכול: אדם הפך לאדם לא משום שהוא יציר אלוהים [...] אלא משום שמראשיתו היה חזק יותר פיזית ובעל כוח סבל העולה על זה של בעל החיים“ (ורלאם שלאמוב, סיפורי קולימה). כיצד אפשר לייצג את מצבו של האדם בתוך מצבי חירום קיצוניים. במאי התיאטרון אריאל סיפל וארז פרי ינסו לדון בסוגיית הייצוג של עוולות אנושיות באמנות ועל השפעתם על קהל הצופים.
5.6, יום ג', 24:30

על מוסיקה והתנגדות

פרץ ומארק אליהו
ההתנגדות ללכת בזרם המרכזי והרצון להציע אלטרנטיבה תוכנית וצורנית לתבניות החשיבה המקובלות. מוזיקה אקוסטית ישירה ובלתי אמצעית אל מול כוחות השוק החזקים של תעשיית מוזיקת ההמונים המשועתקת. סשן מוזיקלי אקוסטי לילי לאורה של מדורה. מוסיקה מקורית המביעה את עולמו הרגשי של האדם, את התפילה ואת יופי הבריאה. המוסיקה מבוססת על מוטיבים ונוסחאות עתיקות שנאספו והועברו מדור לדור מתקופת בית המקדש, פרס ויוון העתיקה, ונמשכו אל מרחב יצירה חדש ומקורי. המלחין והאתנומוסיקולוג פרץ אליהו ינגן על טאר – מלך כלי הנגינה במזרח, ובנו מארק ינגן על קמנצ'ה – אחד הכלים העתיקים הקיימים כיום. יחד הם ינסו להתחבר אל הטבע באמצעות מוסיקה המשתנה בהתאם לשעות הלילה החולפות.
6.6, יום ד', 24:30

 

 

מצב חירום ונשים

מכבית אברמזון ושלומי אלקבץ
מצב חרום נשי, התבוננות אישית של שני יוצרים, גבר ואישה, על טקסטים ומצבים שמבטאים את המלכוד, שבו האישה נמצאת כאישה וכאדם, מה הוא חושב עליה מה היא חושבת עליו, איך הבסיס של הנשיות מיצר מצב חרום, שבו האישה כמי שהיא, מורכבת, קשה לתיאור והגדרה, שונה מהגבר, ניתנת להשפעה ורוצה לאהוב ולקבל אהבה וכל אלו בתוך חברה פטריארכלית. במאית הקולנוע מכבית אברמזון ובמאי הקולנוע שלומי אלקבץ ידונו בשאלה כיצד שורדת האישה את הטראומה של קיומה הנשי? אותה טראומה שמכתיבה לה את הצורך הנואש באהבת הגבר ובציות למוסכמות החברה של אימהות ומשפחה, ומאידך את המאבק על קיומה האישי והנפרד שיש לו לעיתים צרכים הפוכים בתכלית.
4.6, יום ב', 24:30

על זיכרון וקולנוע

אייל סיוון ואודי אלוני
הקולנוע עשוי מהחומר ממנו עשוי הזיכרון. זו הסיבה שעיצוב הפריים הקולנועי הוא תמיד שאלה של הבניית זיכרון. כיצד יש לזכור את העבר ההיסטורי? האם יש מספר אפשרויות של מערכי זיכרון? האם ישנו זיכרון צודק או שמא כל זיכרון הוא בדרך כלל זיכרון מצטדק? הקולנוע מאפשר להשתמש בזיכרון לצורך ביקורת חברתית-תרבותית, ומונע את האפשרות לקיים מערך זיכרון מונוליתי אחד הנשלט על-ידי המדינה. השאלה המהותית היא כיצד בוחר במאי הקולנוע לעצב את זיכרון העבר ביצירתו ולאיזה מטרה הוא עושה זאת. במאי הקולנוע אייל סיוון (“הספציאליסט“, “דרך 181“) ובמאי הקולנוע אודי אלוני (“מחילות“, “מלאך מקומי“) ידונו על האופן בו פועל הזיכרון בקולנוע, בשגרה ובחירום.
3.6, יום א', 24:30

 
קולנוע פורץ גבולות
 

פסטיבל קולנוע דרום 2007 מתארח השנה בשני מקומות מסביב לעיר נתיבות, רהט, וקיבוץ ברור חיל; בכל אחד מהמקומות הללו מתחבר הפסטיבל לגיאוגרפיה, לתרבות ולרוח המקום ומציג קולנוע פורץ גבולות המחבר בין תרבויות. השונות והמגוון התרבותי המאפיינים כל אחד מהמקומות הללו יוצרים יחד פסיפס אנושי רב-תרבותי הבא לידי ביטוי בקולנוע חם ואוהב-אדם.

 


 

רהט
בשנים האחרונות ניתן להבחין בזרמים קולנועיים-תרבותיים תת-קרקעיים שמתחילים לקרום עור וגידים בעיר הבדואית הגדולה בארץ, רהט. בדרום, רחוק מהמרכזים ההגמוניים של פנים הארץ, פורץ קולנוע מקורי, בועט ובלתי מתפשר הנעשה על-ידי תושבי רהט. זהו קולנוע נוקב הדן בשאלות חברתיות וערכיות ומתמודד עם סוגיות של מסורת מול מודרניות ושוליים מול מרכז.

במסגרת האירוע יוקרנו ברהט שני סרטים המעלים כל אחד בדרכו שאלות של שוויון, צדק וזהות. חור בחומה 2 הוא פרויקט קולנועי שנעשה על-ידי סאדאא (“הד” בערבית)- קבוצת קולנוענים הפועלת במסגרת המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית. הסרט מציג את סיפוריהם האישיים של אנשים החיים בצל חומת הביטחון המוקמת בגדה המערבית. יוצרי הסרט יגיעו בכדי לשתף את הצופים בעשיית הסרט. לאחר מכן יתקיים אירוע חגיגי בו יוקרנו סרטיהם של בוגרי סדנת הקולנוע ברהט ותחולקנה תעודות למשתתפים.

באירוע יחולקו פרסים ייעודיים ליוצרים צעירים בני מיעוטים- תלמידי המחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר, עבור הפקת סרטי גמר תיעודיים.
הפרויקט הוא פרי יוזמה של שגרירות שוויץ בישראל ובשיתוף קרן גשר לקולנוע רב תרבותי והמחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר. הפרסים יינתנו במעמד מר אנדריי מוטיל, ממלא מקום שגריר שוויץ בישראל. הערב יינעל בהקרנת בכורה של הסרט - "אלמסעודין" הראבה, סרטו של יוסף אבו מדיעם, בוגר המחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר. הראבה מציג את שיגרת יומו של תאמר, ילד בן 9 וחצי, דרכה אנו נחשפים ליחסה המפלה של המדינה כלפי אוכלוסיית הבדואים בישראל ולסוגיית הכפרים הבלתי מוכרים בנגב.

יום ה' / 31.5 / רהט

חלק א’
16:00 – פתיחה: כאוכב סואלמה.
16:10 – הקרנת הסרטים.
במסגרת הפרויקט “חור בחומה 2“
לאחר ההקרנה יתקיים מפגש עם היוצרים.

חלק ב’
18:00 - ברכות.
מר טלאל אקרנאוי, ראש עיריית רהט.
פרופ' זאב צחור, נשיא מכללת ספיר. מר מחמוד אלעמור, מנהל חינוך בלתי פורמאלי
מר אבנר פיינגלרנט, ראש המחלקה לקולנוע וטלוויזיה, מנהל הפסטיבל.
18:30 – הקרנת סרטים מתוך תוכנית “יוצרים צעירים ברהט, מחזור ג'“ חלוקת מענקי הפקה על ידי מ”מ שגריר שוויץ בישראל מר אנדרי מוטיל וזיו נווה, מנכ”לית קרן גשר לקולנוע רב תרבותי.
20:00 – הקרנה חגיגית – הראבה/ יוסף אבו מדיעם.
21:30 – פאנל ודיון אודות הסרטים שהוקרנו במהלך הערב
מנחה: ד“ר עואד אבו פריח.
משתתפים: יוסף אבו מדיעם, דורון צברי.

 

קיבוץ ברור חיל
ביקור בקיבוץ ברור חיל הוא תמיד חוויה נעימה וססגונית. הקיבוץ שמרבית אוכלוסייתו היא ממוצא ברזילאי, מזמין את תושבי האזור לשילוב מנצח של קולנוע וסמבה באחד החודשים החמים של השנה. על שפת הבריכה נפתח בקרנבל ברזילאי מלא אנרגיה והתלהבות יחד עם הזמרת טנירה דה סילבה שתשיר מגוון חדשני של מוזיקה ברזילאית הכולל בעיקר להיטים ברזילאיים מכל הזמנים. מיד לאחר מכן נקרין את הסרט מריה בטניה – מוסיקה היא כמו בושם, המציג את הרפרטואר המוזיקלי המרשים של הזמרת הברזילאית הנודעת- מריה בטניה. הסרט מציג את המוזיקה הברזילאית וזו של מריה בטניה בפרט כאקט של אהבה, כאשר המוזיקה עצמה הופכת לאובייקט של תשוקה.

יום ו' / 1.6 / קיבוץ ברור חיל

חגיגה ברזילאית בבריכה.
20:00-20:15 דברי פתיחה של אבנר פיינגרלנט ראש המחלקה לקולנוע וטלוויזיה, מנהל הפסטיבל.
20:15-21:30 מופע מוזיקה ברזילאית של “טנירה דה סילבה“ ולהקתה.
21:30-23:00 מריה בטניה- מוזיקה היא כמו בושם/ ג'ורג' גאשוט.
עוד במקום שוק איכרים ודוכני מזון.



 

 
תוכניות מיוחדות
 

פרויקט קולות בנגב יוצרים דרום בקהילה
“קולות בנגב“ הוא ארגון פלורליסטי ללמידה, מפגש וחינוך, הפועלת לקידום הדמוקרטיה והשוויון ומניעת אפליה.. בעשר השנים האחרונות פועל “קולות בנגב“ בכל דרום הארץ. פעילויותיו העיקריות הן הפעלת בתי ספר להכשרת מנחי קבוצות, פיתוח מנהיגות לקידום חברתי של יחידים ושל קהילות מקומיות.

הפרויקט נוצר מתוך מטרה לעודד שימוש באמצעי המבע הקולנועים על מנת לתת ביטוי אישי לצעירים ומבוגרים כאחד. הפרויקט משותף ל-“קולות בנגב“ ולמחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר ובמסגרתו מלמדים סטודנטים לקולנוע, חוגים במסגרות שונות בקהילה. בהקרנה מיוחדת זו מוקרנים סרטי קבוצות הנוער מביה"ס מקיף כללי גוטווירט בשדרות, מקיף דתי אמי"ת בשדרות, וקבוצות הנעורים בישובי שער הנגב.
תחילתו של הפרויקט הייתה בשנת 2004 ביוזמה משותפת של מוטי גיגי מנהל קולות בנגב ושל ישראלה שאער מעודד מפורום היוצרים הדוקומנטאריים. ההתחלה כללה ארבעה מדריכים שפעלו באופקים ובשער הנגב וכיום שמונה עשר מדריכים פועלים בכל איזור הדרום.
הקרנה זו היא המפגש הראשון בין עולמם הקולנועי של הנערים לבין הקהל.
3.6, יום א', 15:30, המרכז לאומניות הבמה

מרכז מנדל למנהיגות בנגב
מרכז מנדל למנהיגות בנגב הוקם ביזמה משותפת של קרן מנדל, ואוניברסיטת בן גוריון והחל את פעילותו בספטמבר 2004 . החזון של המרכז הוא להשיג גידול משמעותי במספר המנהיגים “מזן חדש“, מנהיגים הפועלים על פי חזון ובעלי יכולות מנהיגות, בקרב רשויות מקומיות בנגב; מנהיגות יוזמת ומחוללת שינויים במגזר הציבורי ובמגזר השלישי; חברה אזרחית משגשגת ומערכת יחסים משופרת, המאופיינת בדיאלוג שוויוני עם האוכלוסייה הבדווית בנגב.
זו השנה הרביעית בה מכון מנדל משתף פעולה עם פסטיבל קולנוע דרום ומקיים תכניות לנשים ולנוער תוך מתן דגש על חיבור ושיח בין קולנוע וחברה .

פאנל
השנה נצפה בסרט ‘ולקחת לך אישה’ ולאחריו יתקיים דיון שינסה לשבור את קשר השתיקה אודות הקשיים, התסכול וחוסר האונים ששזורים לעיתים קרובות בחוויית האימהות. נשוחח על המחירים שנשים משלמות בתמורה לאהבה ולמסירות שהן מעניקות וחוות כלפי משפחתן. נחשוף את המקומות שנשים נאלצות לדכא בעצמן, לבלום ולכבוש ואת חוסר הלגיטימציה החברתית להציף ולדבר על נושאים אלו. בדיון ישתתפו יוצרי הסרט- רונית ושלומי אלקבץ, הפסיכואנליטיקאית- אילנה הררי. הנחייה- יפעת הלל.

תודות: ד"ר ורדה שיפר, ד"ר זאב דגני, פנינה גל, UJA FEDERATION OF NEW YORK, נורית צרפתי.
4.6, יום ב', 20:00, המרכז לאומניות הבמה

אסופת וידאו ארט
אוצרת: אריאלה פלוטקין
במצב חירום מדיני רשאיות ממשלות לקפח חירויות יסודיות המעוגנות בדמוקרטיה, כמו ביטול זכויות הפרט ודיכויו. החירות היחידה שנותרת לנו היא במחשבה! שם נמצאת אולי החירות האמיתית.

התכנית מציגה עבודות בהן הפרט (האמן, האזרח, הסובייקט) הוא ה“שחקן“ המרכזי, דרכו ניתן להתבונן על הכלל, אסופה של מחשבות ויזואליות וקונספטואליות על חירות.
הפרוייקטים המוקרנים:

"ללא כותרת" - ארז ישראלי, 4 דקות
בעבודה זו מתעסק ארז בשכול. הוא עוטה על גופו הערום נוצות שרוע על אימו המורטת את נוצותיו אחת, אחת כאילו היה עוף לכפרות – הקורבן הנצחי.
"שקט" -דורון סולומונס, 4 דקות
בעבודה זו נוגע דורון במושג הגבול, החומה, בעזרתו של הפנטומימאי הידוע ג'וליאן שגרן.
“נסיגה מחפירה תחת לחץ“ - עינת עמיר, 6 דקות
בעבודה זו נוגעת עינת במורכבות יחסים זוגיים דרך המורכבות הפוליטית של נאומי אריאל שרון ואהוד ברק.
"אבא מסביר על נשק ומספרים" - אליאסף קובנר, 5 דקות
בעבודה זו נוגע אליאסף באבסורדיות של חשיפת “סודות מדינה“ דרך צילום של שיחה עם אביו, בה אביו מקריא לו את סודות “החץ“ מתוך עיתון פולני.
“זהות“ - נורית שרת 6.5 דקות
בעבודה זו בודקת נורית את מושג הזהות דרך המסמכים הרשמיים בהם המדינה מגדירה את הפרט, תעודת זהות, דרכון וכו...

 

 

שתי עבודות נוספות שיוצגו באסופה נעשו במיוחד לתכנית זו על ידי שתי סטודנטיות מבית הספר לאמנות– ספיר.
“מיר'לה“ - שרון טל, 4.5 דקות
בעבודה זו בוחנת שרון מצב של מצוקה נפשית, אנושית, במונולוג של האדם המצולם.
“הינומה“ - אורלי אמסלם, 5 דקות
בעבודה זו מתעסקת אורלי בפחדי החיים והגירה.
אורך האסופה: כ-35 דקות
בסיום ההקרנה תתקיים שיחה בהשתתפות אריאלה פלוטקין אוצרת האסופה ורכזת וידאו ארט בביה"ס לאמנות חברה ותרבות-ספיר, וחלק מהיוצרים.
6.6, יום ד', 15:30, המרכז לאומניות הבמהו

ידאו דאנס
אומנות בין תחומית היא מעצם מהותה פלואידית וחסרת הגדרה מדויקת, וסרטי הווידאו דאנס ממחישים זאת במלואם בהיותם ייחודיים הן בצורתם והן בתוכנם.

ז'אנר סרטי הווידאו דאנס מפגיש שני מדיומים השונים זה מזה בצורה קיצונית, המחול והקולנוע. בעוד שעיקר כוחו של הקולנוע בתבניות סיפוריות הנשענות על דמות “גיבור“ והתהליך העובר עליו, המחול מעדיף את ההפשטה ולעיתים רחוקות נמצא בו עלילה או דמויות להזדהות, ועדין יש במפגש בין שני האמניות משום אתגר לכל יוצר המבקש להרחיב את גבולות שפתו האומנותית.
השנה יוצגו לראשונה במסגרת הפסטיבל סרטי ווידאו דאנס שנעשו במחלקה לקולנוע וטלוויזיה במכללת ספיר, במסגרת סדנת בימוי וידאו דאנס - בהנחיית מיקי כהן. חלקם ארוכים יותר וחלקם קצרים אך כולם מתאפיינים כאמור בהעזה, הרחבת גבולות, שבירת מוסכמות ובחיפוש של היוצרים אחר שפה משלהם.

"רעש מסך" – ענבל שריג, 15 דקות
אשה הופכת ילדה, ילדה הופכת אישה. מחפשת ונעה בין גברים שהם רכים וסוערים, לעתים כמו רוח במדבר לעתים כמו חדר סגור.
"שתים" - רותם אברך, 5 דקות
רגל מול רגל, יד נגד יד, אחת מול השנייה במקצב מהיר אחד.
"אחת’ - נועה שטרית, 5 דקות
אשה בחיפוש אחר מכלול נשיותה.
<אשר תלכי’ - יהודית דמארי, 7 דקות
טלטלה, חוסר אונים, בלבול וחשבון נפש, על ידי מי שאולצה לעזוב את ביתה בגוש קטיף.
"ארמונות מחול" – מיקי מדינה, 20 דקות
מרוץ וטרוף. תודעה מלאה במחשבות שדוחפות ומציתות אחת את השנייה. ילדות שעוברת מול העיניים, חלומות ושאיפות, ופחד גדול שהכול מסתיים בישיבה למול המסך הקטן.
"דמות ערומה יורדת במדרגות" – אייל אלקויטי וטל יערי, 4 דקות.
"התפתלות" - מירי אהרן, 6 דקות
היא הולכת לבדה, מנסה להשתלב בזרם, אך הוא חזק ממנה ומטה אותה לצדדים.
"אש-להיות" – יוחנן ברונשוויג, 4 דקות
לכל אחד יש את המקום הזה בו הוא טוען את המצברים רק כדי לחזור אל השיגעון.
"גשטלט" – 5 סרטונים בני דקה אחת.
(ישמשו כמעברים בין הסרטים)

במהלך ההקרנות ישולב מופע חי באורך כ-15 דקות:

Gap the mind – דואט מחול בצרוף ווידאו, שנעשה בשיתוף פעולה בין סמינר הקיבוצים ובין המחלקה לקולנוע בספיר.
כוריאוגרפיה: מיכל בן בסט
ווידאו: אייל אלקויטי
7.6, יום ה', 12:00, המרכז לאומניות הבמה

 

 
תערוכות ומיזמים
 


תערוכת צילומים
מלכתחילה היה לי ברור שאת הפסטיבל צריכה ללוות תערוכת צילום של תלמידי המחלקה לצילום במכללת ספיר. הקשר המיידי בין צילום סטילס לבין קולנוע גירה אותי למצוא מסגרת ייחודית להצגת האופציה לנראטיב באמצעות פריים סטטי, לצד הסרטים המוקרנים באולמות. מתוך תפיסה שהחלל הגלריסטי המסורתי אינו מתאים לאופיו הדינאמי של הפסטיבל, בו רוב אירועי התרבות מתרחשים במרחב החיצוני המשותף- במקביל לתנועה הטבעית של באי הפסטיבל ובהרמוניה איתה, החלטתי להוציא את התערוכה החוצה.
בכניסה למרחב הפסטיבל כיסינו שתי קשתות במסכים, עליהם יוקרנו כל ערב בהקרנה מעגלית צילומים נבחרים של תלמידים לצילום. צורת התצוגה הדמוקרטית, הדיגטלית- עולה בקנה אחד עם השתנות פני עולם הצילום בשנים האחרונות לאחר המהפכה הדיגיטלית, בה המסך מחליף את ההדפס, האינטרנט מחליף את הגלריה ופוטוג’ורנליזם אזרחי מחליף את צלם החדשות. התצוגה האלטרנטיבית מאפשרת לצילומים להתקיים בתודעת אורחי הפסטיבל ולמשוך את תשומת ליבם מבלי לכפות עליהם מסלול או תוואי הכרחי בזמן הצפייה.
אוצר התערוכה: יואל הרצבברג.


 אוהד מטלון מציג צילומים מבוימים שנשענים על מקור מפוצל, מרוסק.

זיכרונות דהויים משירות צבאי מתערבבים באלפי צילומים תיעודיים של “מפגשים” בלתי אפשריים בין חיילים ישראלים ללא-אזרחים פלסטינים.
באלו, מהדהדים בעוצמה, צילומים מזמן ומקום אחר, של “מפגשים” בין חיילים גרמנים לאזרחים אירופים רדופים. יהודים.
העבודה עוסקת בהימצאות האקראית של סובייקט מסוים בעמדת כוח, ובטענה בדבר אי האפשרות שלא להפעיל את אותו כוח.
אם מאימת התהפכות יחסי הכוח.
אם כתגובה ספונטאנית להתנגדות שעמדת כוח מייצרת,
ואם מרוע טהור.
התערוכה תוצג לאורך כל ימי הפסטיבל.


“משערה”
מיצב העשוי שיער שקוצץ או נשר מראשן של נשים שונות בו עושה האמנית אורנה אוריין שימוש אמנותי במרפסת של מספרת “תהילה” בשדרות. במסגרת המיצב יוקרן סרט וידאו של הקולנוען מידד גלקוף המתעד את תהליך יצירת המיצב ואת חיי המספרה. אוצר: דויק חנן. בפתיחה ייערך שיח גלריה בהשתתפות האמנית אורנה אוריין והקולנוען מידד גלקוף, ובהנחיית אוצר המיצב מר דויק חנן

פתיחת התערוכה ושיח הגלריה - מספרת תהילה.
יום ג’ ה-5.6.07, בשעה: 18:00
התערוכה תהיה פתוחה גם ביום ד’ ה-6.6.07
בין השעות 10:30-20:00.

ארגון ש.ח.מ מציג
”גיבורים בעל כורחם”

תערוכת יחיד של הצלם בן שדרות יוסי שטרית
אוצרת: רעות הרשקו


תמונות המתעדות רגעים
מתוך הטראומה האישית
בצל הקסאם


שדרות היא עיר, שדרות היא גם מצב נפשי.
את המצב הזה ניתן לראות על פניהם של התושבים
ועל פניה של העיר . וזה מה שניסינו להראות בתערוכה.
בחרנו לא להציג את האלימות ואת הטרור .אלא להראות
את התוצאות שלהם: את העצב,הייאוש והשמחה.
המעורבבים בקרב האנשים שחיים פה.
חיים בלי לדעת מה ילד יום, בלי לדעת מתי החיים יהיו יותר טובים,
בלי לדעת מתי יהיה שקט ולכמה זמן הוא ימשך.
שדרות היא עיר יפה, למרות המצב הקשה בו היא נמצאת ב-6 השנים האחרונות.
היא יפה בגלל האנשים שגרים בה, ולהם רצינו להודות

 

סיפורי דרום
תלמידי שנה א’ במחלקה לקולנוע במכללת “ספיר” משתפים את הקורא בסיפורים מתוך עולמם הפנימי.
אל מול הקורא נפתחים דפי חייהם הסוערים של 20 סטודנטים וסטודנטיות מקורס “כתיבה יוצרת”.
סקס, סמים, חזירי בר הודים, יציאה מהארון, ימי הולדת ונשיקה ראשונה הם רק חלק מהנושאים העומדים בתוך פסיפס סיפורים זה.

דקה אדום
דקה. דקה דומיה. דקה אדומה. דקה אדום. צבע אדום. שחר אדום.
עשר עבודות בנות דקה היוצרות יחד ולחוד מציאות קולנועית תחת אש.
עשרה סטודנטים וסטודנטיות משמיעים את קולם האישי והייחודי באמצעות הקולנוע.
קולות פחד, ציניות, דאגה, אדישות, תקווה וייאוש במקהלה סינמטוגרפית.

הדקות השונות יוקרנו בפזורה בין סרטי הבוגרים וכרצועה מיצגית ברחבת הסינמטק.

מגזין ON
מגזין ON הוא מגזין חדשות יומי, בן כ-7 דק’, בהפקת תלמידי מסלול טלוויזיה, המשודר כל ערב בפסטיבל. המגזין סוקר באווירה קלילה וקצבית את אירועי הפסטיבל שהתקיימו במהלך אותו היום ואת ההקרנות והאירועים המתוכננים למחרת בפסטיבל.


 חמש עבודות אנימציה קצרות על  מפגשים  :
היתקלות בין  עולם החומר הדומם לבין העולם האנושי.
מפגשים מזדמנים על ספסל בין דמויות עם כוונות סותרות.
העבודות נעשו בטכניקת סטופ מושן, שבה מצלמים את הסיטואציה כרצף של העמדות סטאטיות, המצטרפות  לבסוף לתנועה ולהתרחשות.
העבודות נעשו על ידי סטודנטים שנה ב', במסלול אנימציה.
 
תאטרון רחוב ומופעי ילדים
 

פסטיבל קולנוע דרום מבסס מסורת של חיבור בין קולנוע למוזיקה. השנה אצר בית הספר לסאונד במכללת ספיר את רצועת המופעים המוזיקליים שילוו את הפסטיבל מדי ערב. מגמת הקול במכללת ספיר שותפה מזה 6 שנים בהפקת הפסטיבל. תלמידי המגמה מקליטים את מרבית פסי הקול של סרטי הגמר, עורכים ומעצבים אותם בשלב העריכה והמיקס הסופי.
במהלך הפסטיבל תתקיים סדנא ייחודית שתעסוק בהלחנת מוזיקה מול תמונה בהנחיית בוריס מלקובסקי (בובה מייסס בנד). סדנא זו כמו כלל אירועי המוזיקה בפסטיבל מהווים המשך ישיר של תוכנית הלימודים החדשנית שנלמדת במסלול להלחנה מוסיקלית ועיצוב פסקול, במחלקה לקולנוע וטלוויזיה בספיר.
במהלך כל ימי הפסטיבל יתקיימו מופעי מוזיקה סוחפים מלאי קצב, מופעי תיאטרון רחוב קרנבלים וקשת של אירועים ססגונית לילדים ולהורים. כולכם מוזמנים לרחבת הקונסרבטוריום בנתיבות החל מהשעה 16:00 להפנינג אמיתי כמו שלא ידעה העיר!

 


   תיאטרון רחוב  ומופעי ילדים  


יום א' /  3.6, יום ג' / 5.6, יום ד' /  6.6
16:00-19:00 
ילדים יוצרים מהטבע
ילדים יוצרים מהטבע – סדנאות יצירה חוויתיות לילדים והורים כאחד, כאשר הדגש הוא על שילוב של יצירה באמצעות שימוש חוזר של חומרים שנאספו מהסביבה הקרובה של כל אחד מאתנו.
בעזרת דמיון מפותח ויכולת להתבונן על הסביבה ככלי ליצירה מגוונת, ניצור באמצעות שימוש חוזר בחומרים וחומרים טבעיים יצירה חדשה ומעניינת וכמובן שימושית.


יום א' / 3.6
17:30-19:00
בופומאניה
אמא דאגנית, אחות קנאית, צלם חתונות נלהב וכלה נוחה להיעלב, מחפשים חתן ביום החתונה וזורעים בדרך קטסטרופות קטנות ומהומה גדולה.
האם ימצא חתן? האם תתרחש בגידה? ואיפה בכלל הרב?
כתיבה ובימוי: אפרת הרמלין.
שחקנים: שקטי גורודצקי, אפרת הרמלין,  רותם זיו, עמית משיח.


יום ב' /  4.6
16:00-19:30
קרקס לי לך ולכל המשפחה
סדנאות ג'אגלינג, הליכה על קביים ומופעי שטח בשלל אלמנטים יהפכו את רחבת הפסטיבל לרגע לבית ספר לקרקס, וילמדו אמנות עתיקה שלא מוכנה להיעלם מהעולם.
פעילות מרתקת לכל המשפחה.
מופע אש מרהיב יחתום את הערב.


 

יום ג' / 5.6
תיאטרון הקרון
תיאטרון הקרון נוסד בירושלים ב-1981 כשיתוף-פעולה של ארבעה אמנים, בובנאים עצמאיים: מיכאל שוסטר, עלינא אשבל, הדס עפרת ומריו קוטליאר ז"ל. תיאטרון הקרון שותף למחשבה כי גבולותיו של תיאטרון הבובות הם גמישים וכי אפשר להרחיב עוד ועוד את תפקיד החלל, הבובה, החפץ והשחקן-המפעיל.


16:30-18:30
תזמורת איש אחד
"אני לבד רק איש אחד, אבל אני התזמורת, המנצח, הנגנים, המצילתיים, הפעמונים... ואם אין ברירה אני גם המאזינים"!
מנגן ומפעיל: אבי כהן

18:00-18:45
מופע חוצות מלכותי

שלושה סיפורי מלכים, המסופרים ע"י שני שחקנים, בוקעים מכיסא המלך. אליהם מתלווים תיבת נגינה, שירי ילדים מוכרים, ואביזרים קטנים וגדולים משחק והפעלה: יהונתן בן חיים ונעמי פולבר עיצוב תפאורה, אביזרים ותלבושות: נטליה רוזנטל

17:00-18:30
טלנובלה
בטירתו של דון 'פן-ימינה' העניינים מסתבכים.
עם גבירה שעוזבת, משרתות שזוממות להחליף את מקומה ומאהב מסתורי, שמופיע ומשנה את כללי המשחק...
שקרים  וסודות,  תככים ומזימות, רעש, המולה  -  ודמויות שמתעקשות לסבך את העלילה.
בימוי: אפרת הרמלין.
יוצרות: אפרת הרמלין וקרין בן-יעקב.
שחקנים: קרין בן-יעקב, אפרת הרמלין, רותם זיו, עמית משיח.

 
עיצוב אמנותי של רחבת הפסטיבל

עיצוב אמנותי -
פסטיבל קולנוע דרום 2007


לרגל פסטיבל דרום 2007 נתבקשתי לעצב את סביבת הסינמטק. יצאתי מתוך נושא הפסטיבל השנה- “מצב חירום”, על מנת ליצור מרחב ציבורי שיהווה מעין מקום מפלט, על סף הפסטורלי, ויעמיד את הצופה בפני מצב חדש, מורחק מעט מהחוויה המוכרת. ה”מרחב המוגן”, אם תרצו, מעבר להצהרתו העיצובית והחברתית, משמש כסביבה פונקציונאלית, בה נערכות הפעילויות ובתוכה שוהים  באי הפסטיבל כמעין נווה מדבר, מקום שליו נטול מתחים, בגווני חול טבעיים. על פני שטח של כדונם וחצי הקמנו מארג פסגות בד רכות, בו חיים רוחשים בין דוכני מזון לזולות שכמו נלקחו מחופי סיני.
הסינמטק נצבע בגוונים חמים, בהירים, תוך התייחסות למרחב העירוני המיידי ולקונטקסט הגיאוגרפי המקומי. צמד הדקלים המעטר את הסינמטק מהווה נקודת מגוז קומית משהו- סמל אסוציאטיבי ראשוני לנווה מדבר, מקור חיים, מקום מוצל



ומוגן. בסרטו “יום של חג”, מציג בפנינו הבמאי ז’אק טאטי את הגעת היריד אל כיכר העיר ובהומור דק מוליך אותנו בעיירה הרדומה המתעוררת ומתקשטת לכבוד האירוע המרגש. הדגלים הצבעוניים מתנפנפים בכיכר המרכזית ואווירת החג ניכרת. פסטיבל דרום הוא יום חג. המרחב שהקמנו ברחבת הסינמטק מהווה אכסניה לחוגגים לבלות בו ולשהות בו להנאתם במשך ימי הפסטיבל, ימי החג.

יואל הרצברג,
מעצב אמנותי.

קונספט עיצובי

קונספט עיצובי של פסטיבל קולנוע דרום

לפני שנה, כאשר חיפשתי רעיון ליצירת מעטפת עיצובית אחידה לפסטיבל קולנוע דרום, חגגו בספרד  יובל של מיגל דה סרוונטס וספרו המפורסם "מעשי דון-קישוט וסנצ'ו פנסה".
מהחיבור בין פסטיבל קולנוע האמיץ והמעיז, שמתקדם ומתפתח בנגב למרות כל הקשיים האפשריים, ודמותו הלוחמת והחולמת של דון-קישוט, נולד דימוי הדון-קישוט על הגמל שהפך לסמל הפסטיבל.
הסביבה המיוחדת של נגב וקירבת המדבר המהמם ביופיו - הם מקורות השראה לעיצוב המדברי.
ביחס לנושא פסטיבל קולנוע דרום 2006 – "תשוקה", בחרתי להתמקד בתשוקה למקום המיוחד בו מתקיים הפסטיבל לקולנוע – מקום מרוחק ממרכז ולוהט בתשוקתו האמיתית ליצירה.
בדומה למדבר, כאשר מסתכלים עליו ממבט עתיק, תנכי – זהו מקום מסתורי, הנראה ריק על פניו, ונפתח בפני אלו שמסוגלים להפנים את אושרו האין סופי.
השנה נפגשנו שוב עם סמל הפסטיבל - דון-קישוט המדברי, והתוודענו למציאות חדשה - "מצב חירום".

  המסע של דון קישוט התחיל בשנה שעברה בתשוקה להילחם בטחנת הרוח ולעמוד פנים אל פנים מול הענק המדומה ושמו - יצירה קולנועית, וממשיך השנה במרומי המסתורין של התהליך היצירתי אליו הוא נשאב. בשנה הבאה שוב נפגש. מסקרן לראות איך והיכן ימשיך דון-קישוט את מסעו.
מאז שנוצר, לדימוי של דון-קישוט יש חיים עצמאים, ואני, כיוצרת, כבר לא מכתיבה לו את תנאי המפגש בכל שנה, אלא מחפשת אותו ומוצאת את עצמי מופתעת מחדש מכל מפגש איתו.
כמה מילים על הטכניקה בה אני עובדת. אני מציירת/מפסלת בחול ים על גבי שולחן אור.
הטקסטורה המיוחדת, של גרגירי החול, יוצרת את התמונה הסופית – תפקידי להבחין בצורה המצטיירת בחול ולעצור את הרגע בלחיצת כפתור המצלמה. התהליך הזה דומה לצפייה בצורות מלהיבות הנוצרות בכל התגלמויות בטבע – בעננים, באבני הרים וכד', והקפאתם.
חול הוא ישות בפני עצמה וקשה לי להבחין בוודאות מי מוביל את מי ביצירה – אני אותו, או הוא אותי – למעשה אנחנו שותפים.

יצירת הקונספט העיצובי, איור ואנימציה – אולגה גולצר (טרנוב).
מופעים
 

במהלך כל ימי הפסטיבל יתקיימו מופעי מוזיקה סוחפים מלאי קצב, מופעי תיאטרון רחוב קרנבלים וקשת של אירועים ססגונית לילדים ולהורים. כולכם מוזמנים לרחבת סינמטק שדרות החל מהשעה 16:00 להפנינג אמיתי כמו שלא ידעה העיר!

 



   
 

מוצ"ש / 2.6 / 20:30 ו-23:30 /
שלישיית "אבא ".
הפקה מיוחדת לפסטיבל. קונצרט ג'אז המבוסס על לחנים מקוריים ועל אמנות האלתור יעניק לקהל הצופים חוויה מרגשת ורב חושית. שלישיית "אבא" לוקחת את הסטנדרטים הנודעים של עולם הג'אז ומעניקה להם פרשנות חמה ומיוחדת, בעלת אופי אישי בולט.
המופע יערך לפני אירוע הפתיחה של הפסטיבל ולאחריו.

יום א' /  3.6 / 21:30-23:00
מופע מרכזי
עמיר בניון – "הכל עד לכאן".

עמיר בניון מלווה ב-7 נגנים במופע חדש.
מופע המכיל בתוכו את מיטב יצירותיו של האמן כולל התקליט האחרון והמצליח "הכל עד לכאן"
ייצוג בלעדי -  "נבל עשור".

יום ב' /  4.6 / 19:15-20:15
בום פם
בום פם הוא אחד ההרכבים המיוחדים ומעניינים בנוף המוסיקה הישראלית. כל אחד מארבעת חברי ההרכב בא מרקע מוסיקלי שונה ומגוון מאוד. השילוב של מוסיקה מקורית ועיבודים למוסיקה בלקנית, יהודית, יוונית ומזרח תיכונית עם גישה רוקיסטית,  יצר בסופו של דבר שילוב של סגנונות מוסיקליים רבים שיוצרים שלם אחד של מוסיקה שמחה.


יום ג' /5.6 / 19:15-20:15
"תאמין" – מוטי ברגיל.
לרגל צאת אלבומו החדש "תאמין"  יתקיים מופע של הזמר, מוטי ברגיל.

יהודה עובדיה פתיה ואנסמבל היונה מארחים את אורי רווח

אנסמבל היונה המתמחה במוזיקה יהודית ליטורגית ופיוטית ובשירי משוררים בגוונים של מוזיקה סופית ומוזיקת עולם מארח את הקומפוזיטור והפרפורמר הרב תחומי אורי רווח, איש של אומנות טוטאלית. דיאלוגים בין קטעי פיוט, קטעים אינסטרומנטליים, דיבור שירי, שירי משוררים.

יהודה עובדיה פתיה – זמר
אורי רוח – זמר וכלי נגינה סנטור הקשה גונג וכלים שונים
אנסמבל היונה – נאור כרמי קונטרה בס וילי טנבור; אליהו דגמי – עוד וסאז; משה ינקובסקי – כלי הקשה מגוונים.
עריכה אומנותית חביבה פדיה.

 

  יום ד' /  6.6 / 19:15-20:15
בובה מייסס באנד.
הרכב ג'אז ופאנק עם אלמנטים והשפעות של מוזיקה כליזמרית יהודית, מוזיקה באלקנית ומוזיקה קלאסית. הלהקה שהחלה דרכה כלהקה שהלחינה מוזיקה לחתונות צברה תאוצה והחלה להופיע על במות המוזיקה החשובות של אירופה. בובה מייסס סומנה כאחת הלהקות המבטיחות והמקוריות של השנים האחרונות והוגדרה כלהקה של המאה ה-21.

יום ה' /  7.6 / 21:30-23:00
מופע "מצב חירום" – מיצב וידיאו רב מסכי (הפקה מיוחדת לרגל הפסטיבל).
מיצב וידאו רב מסכי "נושך", המשלב אלמנטים ממגוון קשת המולטימדיה בשילוב מוזיקה חיה ופרפורמנס. המיצג בנוי מביטויים ויזואליים וסימבוליים למושג "מצב חרום". המרחב שבו נפעל משתרע מ-"ידית החירום" ברכבת של ולטר בנימין ועד "מלחמת העולמות" של אורסון וולס, מפאסיביות תל אביבית נונשלאנטית ועד ללהט רטורי א-לה אחמדיניג'אד. כשקסאם מרחף תמיד במרחק 20 שניות מהצופה. מצב חירום תמידי. דרומי, ישראלי, מזרח תיכוני ועולמי.
אירוע בלתי נשכח שיעניק לאורחי הפסטיבל זווית ראייה נוספת על "המצב" הלעוס. הכול כמובן על הגבול הדק של הטעם הטוב.
 
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player