"מצב חירום"


הצהרת כוונות עבור פסטיבל קולנוע דרום 2007

פסטיבל קולנוע דרום 2007 יוצא לדרך והפעם בסימן "מצב חירום". "מצב החירום" מהווה למעשה מצב אנומלי בו מחליטה מדינה על "השעיית שלטון החוק במסגרת החוק". כשמדינה מכריזה על "מצב חירום", נובעת הכרזה זו על פי רוב מאסטרטגיה נואשת שמטרתה להלחם בגורמים כלשהם המפריעים לשגרת החיים התקינה. "מצב החירום" אמור להחזיר את החיים למסלולם התקין בכל מחיר. אך מדוע במרבית המקרים לא מצליח "מצב החירום" להחזיר את החיים למסלולם התקין?
השימוש במכניזם של "מצב חירום" פותח פתח נרחב לפגיעה שיטתית בזכויות האדם. זכויותיו של הפרט פוקעות לצורך מטרה נעלה יותר- "טובת הכלל". כך הופכים חיו של האדם הפשוט לחיים חשופים. חיים שבריריים שניתן לפגוע בהם בכל רגע מבלי לתת על כך דין וחשבון במסגרת החוק. האינדיבידואל נותר חסר הגנה בפני המנגנון הבירוקראטי של "מצב החירום", אותו מנגנון שמביא להתשתו וכתישתו.
ניתן להשוות את "מצב החירום" למעין רכבת נוסעים הדוהרת ללא הבחנה ובהתעלמות מוחלטת מחוקי התנועה; נהג הרכבת קיבל הוראה מיוחדת, במסגרת "מצב החירום", לפיה עליו להגיע ליעדו במהירות האפשרית מבלי להישמע לאותם חוקים שיעכבו את הגעתו. כמובן שנהג הרכבת מסכן לא רק את חיו, אלא גם את חיי הנוסעים ברכבת ואת חיי הולכי הרגל העוברים מחוצה לה.
דומה כי הדרך היחידה לעצור את רכבת השדים המסוכנת הזו טמון באותו מנגנון שוולטר בנימין זיהה כידית החירום של הרכבת. אותה ידית אדומה ומחורצת שמשיכה בה מביאה את הרכבת לעצירה מוחלטת.
המצאת הרכבת בעידן המודרני הולידה שני מושגים מנוגדים: תאונת הרכבת וידית החירום. האדם המודרני מצוי בתווך שבין תאונת הרכבת לבין ידית החירום.   אל   מול   הסכנה   התמידית   של  תאונת    הרכבת,      מזמינה

 


ידית החירום את האינדיבידואל לאחוז בה ולהפעילה כמוצא אחרון. ידית החירום מעניקה לאדם המודרני כוח אדיר ויכולת לשלוט בגורלם של כלל נוסעי הרכבת. המשיכה בידית החירום נותנת פתח של תקווה עבור האזרח הקטן שמסוגל בהחלטה מהירה לשנות את גורלו ואת גורל החברה כולה.
כלום לא יהיה זה מופרך לטעון כי בתקופתנו ידית החירום מתגלמת בכפתור המפעיל את מצלמת הקולנוע? 
פסטיבל קולנוע דרום 2007 מציע מבט ביקורתי על "מצב החירום". הוא שואל את השאלה האם ניתן לייצר קולנוע המבוסס על ידית החירום של בנימין? קולנוע אמיץ ומוסרי המוכן להסתכן ולחשוף את "מצב החירום" כאשליה מסוכנת, ובכך למעשה לסמן את מצב החירום האמיתי של תקופתנו.
פסטיבל קולנוע דרום 2007 יציג מגוון של סרטים ישראלים וסרטים מרחבי העולם המנסים להתמודד עם מצבי חירום שונים ומגוונים השוררים כיום באזורנו ובעולם. סרטים המתארים את מאבקו של האדם הבודד כנגד מערכות בירוקרטיות אדירות ממדים. מאבק בו לאדם המודרני אין דרך אחרת מלבד משיכה נואשת בידית החירום.
פסטיבל קולנוע דרום 2007 יציג סרטים המנסים להתמודד עם מצב החירום בו מצויה תעשיית הקולנוע העולמית הנשלטת כיום על-ידי תאגידי ענק הדוגלים באסקפיזם מסמם ומשתק להמונים. אסקפיזם שאמור לספק להמונים את האשליה שהרכבת בה הם נוסעים היא שקטה ובטוחה בעוד במציאות היא דוהרת לאבדון. סרטים קשים ובלתי מתפשרים שבעקבותיהם "תעמוד לנגד עינינו המשימה של יצירת מצב החירום האמיתי" כדברי וולטר בנימין.

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player